disavow چیست و نحوه disavow کردن لینک ها

disavow چیست و نحوه disavow کردن لینک ها

در این مقاله از وب سایت برنامه نویسان مریخی به مفهوم و معنی disavow در مبحث سئو پرداخته ایم و نحوه disavow کردن لینک ها را توضیح داده ایم.

یکی از مهم ترین مواردی که باعث می شود وب سایت ما در نتایج جستجو جایی داشته باشید لینک های خارجی هستند که به وب سایت ما داده می شوند، لینک سازی خارجی برای سایت ما بسیار مفید است اما در این بین ممکن است از سایت های مخرب به وب سایت ما لینکدهی شود که در چنین زمانی ممکن است آسیب جدی به رتبه ما در نتایج جستجو وارد شود خوشبختانه Disavow به ما کمک می کند تا لینک های مخرب را حذف کنیم در این مقاله به نحوه Disavow کردن لینک ها پرداخته ایم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. فایل Disavow یا رد لینک یک سند متنی (.txt) است که به شما امکان می دهد لینک ها (یا دامنه های) انتخاب شده ای که از دامنه دیگری به وب سایت شما لینک دهی کرده اند را غیرفعال کنید. با استفاده از یک فایل دیساوو می توانید به موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل یا بینگ اطلاع دهید که کدام پیوندها یا نام های دامنه باید از پروفایل بک لینک وب سایت شما حذف شوند.

چطور لینک ها را  Disavow کنم؟

تا چندی پیش به راحتی می توانستید با استفاده از  Google Disavow Tool یا ابزار دیساو گوگل که در سرچ کنسول وجود داشت به راحتی لینک هاتون رو Disavow کنید اما اخیرا در سرچ کنسول جدید شما به هیچ وجه نمیتوانید این ابزار را بیابید زیرا در سرچ کنسول جدید این ابزار به صورت یک feature در احتیار کاربران قرار گرفته است. بهتر است قبل از اینکه به سراغ Disavow کردن لینک ها بروید ابتدا از بخش لینک سرچ کنسول لینک های خارجی سایتتان را بررسی کرده و لینک هایی که اسپم و مخرب هستند را شناسایی کرده و از آن ها یک لیست تهیه کنید دراین قسمت باید بادقت بیشتری لینک ها را انتخاب کنید زیرا ممکن است در اثر بی دقتی لینک های مفید خود را وارد این فهرست کرده و حذف کنید. فهرست را باید به شکل زیر تهیه نمایید. برای حذف بک لینک های اسپم از سایت خود، باید لیستی از URL ها یا دامنه های اسپم را تهیه کنید. این لیست باید با رعایت نکات زیر آماده شود:

  1. در هر خط، یک URL یا دامنه را برای Disavow کردن مشخص کنید.
  2. نمی توانید کل یک مسیر یا path را برای نادیده گرفتن در یک خط قرار دهید.
  3. برای Disavow کردن کل دامنه، به این شکل بنویسید: domain:example.com
  4. فایل باید یک فایل متنی با کد UTF-8 یا 7 بیتی ASCII باشد.
  5. نام فایل باید به .txt ختم شود.
  6. حداکثر طول هر URL نمی تواند بیشتر از 2048 کاراکتر باشد.
  7. حداکثر حجم فایل 2 مگابایت و حداکثر 100 هزار خط (چه خطوط خالی و چه خطوط پر) باید باشد.
  8. اگر در خطوط لازم است توضیحی اضافه کنید، قبل از نوشته از علامت هشتگ (#) استفاده کنید.
     

نمونه لیست صفحات اسپم

# Two pages to disavow
http://spam.example.com/stuff/comments.html
http://spam.example.com/stuff/paid-links.html

# One domain to disavow
domain:shadyseo.com

فقط لینک های اسپم را در لیست قرار دهید، قبل از آپلود لیست، آن را به دقت بررسی کنید اگر از ابزار Disavow برای اولین بار استفاده می کنید، بهتر است با یک متخصص سئو مشورت کنید. بعد از اینکه فایل بالا را آماده کردید حالا می توانید آن را آپلود کنید. برای آپلود فایل باید مالک یک پراپرتی در سرچ کنسول باشید که از طریق URL Prefix ساخته شده است. وارد لینک زیر شوید و پراپرتی مورد نظر خودتان را انتخاب کنید: 
https://search.google.com/search-console/disavow-links
بعد از انتخاب property یا سایتی که مالکیتش را دارید، یک دکمه با عنوان «Upload disavow list» ظاهر میشود که با کلیک روی این دکمه می توانید فایلی که آماده کردید را از روی فولدر مشخص در سیستم رایانه ای خودتان انتخاب و آپلود کنید. اگر فایل Disavow شما خطایی داشته باشد، گوگل لیستی از خطاهای موجود را به شما نشان می ‌دهد. در این صورت، فایل Disavow شما جایگزین فایل قبلی نمی‌ شود و باید آن را دوباره آپلود کنید. پس از آپلود صحیح فایل Disavow، ممکن است چند هفته طول بکشد تا گوگل لیست را بررسی و اقدامات لازم را انجام دهد. حتی بعد از Disavow کردن لینک ‌های مخرب، آنها همچنان در گزارش Links سرچ کنسول قابل مشاهده خواهند بود. بنابراین انتظار نداشته باشید که این لینک‌ ها از گزارش حذف شوند. Disavow کردن به معنای نادیده گرفتن لینک‌ ها است، نه حذف آنها.

چرا فایل های دیساوو مهم هستند؟

آنها مهم هستند زیرا گوگل از لینک ها به سایت شما برای رتبه بندی آن استفاده می کند. اگر لینک هایی از سایت های نامطلوب و بی کیفیت وجود داشته باشد، می تواند بر رتبه دامنه شما تأثیر بگذارد. سایر سایت ها برای قرار دادن لینک از سایت خود به سایت شما نیازی به اجازه شما ندارند، بنابراین اگر این کار را انجام دهند، می توانید از یک فایل دیساوو برای کاهش تأثیر بالقوه منفی استفاده کنید. امیدواریم از این مقاله از وب سایت برنامه نویسان مریخی استفاده کرده باشید.